Konewka i Jeleń

Kompleks schronów w Konewce i Jeleniu

Film warto zobaczyć


Z Wikipedii :

 

 
 

SdKfz 251 oraz Kuebelwagen przed głównym bunkrem

 

 

Z Wikipedii:

Kompleks schronów w Konewce – jeden z dwóch kompleksów schronów kolejowych wchodzących w skład Stanowiska dowodzenia „Obszar Środek” (niem. „Anlage Mitte”), położony w lesie obok wsi Konewka.

Kompleks schronów w Konewce składał się ze schronu kolejowego o długości około 385 m, dwóch schronów bojowych i najprawdopodobniej schronów technicznych podobnie jak w bliźniaczym zespole schronów znajdującym się obok wsi Jeleń. Kompleks od strony zewnętrznej otoczony był płotem z siatki drucianej i najprawdopodobniej od strony wewnętrznej zasiekami z drutu kolczastego. Budowę kompleksu realizowała Organizacja Todt w okresie od kwietnia do października 1940r. Mniejsze obiekty realizowane były według standardowych planów Organizacji Todt jak np. Wilczym Szańcu, czy kwatery (OKH) w Mamerkach.
Schron kolejowy w Konewce jest dłuższy o 50 m od schronu w Jeleniu i w przeciwieństwie do niego jest na całej długości prosty (część obiektu w Jeleniu leży w łuku). Przekrój schronu od strony zewnętrznej ma szerokość przy podstawie 15 m i wysokość 9 m. Wnętrze tunelu przechodzącego przez schron ma wysokość 6 m. Przez środek tunelu biegł tor kolejowy z peronami (rampami) po bokach.Obecnie schrony porosły mchem, a okoliczni mieszkańcy porozkradali niektóre części metalowe, razem z szynami. Co roku w październiku odbywa się tam zlot pojazdów militarnych. Kilka lat temu oba schrony zostały wydzierżawione od Lasów Państwowych przez pana Juliusza Szymańskiego. Obecnie w Konewce mieści się prywatna wystawa militariów, a schron wraz z obiektami towarzyszącymi został udostępniony do zwiedzania.


 

Jeleń - zdjęcie satelitarne

Jeleń – zdjęcie satelitarne

Każdy, kto chce zobaczyć te dwa tajemnicze budowle, najlepiej jak pokieruje się na Tomaszów Mazowiecki, polecamy kierować się drogą 713 kierując się najpierw do Jelenia. W dużym lesie trzeba uważać by nie przegapić napisu „JELEŃ 2 KM”, znak stoi po lewej stronie jadąc od Tomaszowa. Polecamy najpierw zwiedzić kompleks Jelenia, gdyż jest on niezagospodarowany, więc i pusty. Warto najpierw zobaczyć właśnie jego a dopiero potem Konewkę. Z Jelenia trzeba kierować się znowu na drogę 713 skręcając w prawo i kierując się na miejscowość Sługocice, Brzustów i Inowłódz. Miejscowość ta jest pięknie położona nad rzeką Pilicą, warto kierować się na widoczną z daleka wieże średniowiecznego kościoła położonego na wzgórzu. Widok stamtąd jest po prostu niesamowity. Tuż obok kościoła znajduje się cmentarz, a zaraz za nim na zboczu doliny poniemieckie bunkry, które naprawdę warto zwiedzić. Z Inowłodza kierujemy się na Królową Wole i do Konewki jest już blisko. Warto zobaczyć też nasz pokrewny temat „W dolinie rzeki Pilicy”. Obiekty te widziane oczami kobiety. 

Kompleks Jeleń

Obiekty ukryte są w lesie, ale już po wyjściu za auta na parkingu, od razu  robi wrażenie widok schronu kolejowego. Wielka czarna otchłań wejścia straszy swoją ciemnością, widok nie zachęca, wprost przeraża swą potężną paszczą. Ktoś kto boi się ciemności będzie miał problem z wejściem  do środka.  Pierwsza myśl zwiedzającego to podziw nad tym, jak  potężne wrota musiały kiedyś zamykać to wejście do schronu. Dziś zostały po nich tylko masywne resztki stalowych zawiasów. Grubość żelbetowych murów też zdumiewa, wielki potężny kawał ścian i stropu. Niestety graffiti psuje efekt. Wszędzie są jakieś napisy, czasem wulgarne. Zanim jednak wejdziemy w otchłań warto popatrzeć na ta budowle z boku. Długość tunelu to 355 metrów! Po prostu robi wrażenie, dziś jest porośnięty mchem, wiec jest jakby przykryty zielonym dywanikiem, na ścianach blisko szczytu, co jakiś czas wystają z betonu stalowe druty. Prawdopodobnie to mocowania siatki maskującej. Obok tej budowli znajdują się ceglane resztki jakiś studni i śladów resztek po nieznanych budynkach. Choć kompleks Jeleń składa się z kilku budynków pomocniczych to jednak są skryte za drzewami, więc zwiedzanie rozpoczynamy od wejścia do KOLEJOWEGO SCHRONU SZTABOWEGO jak głosi napis przy wejściu. Polecamy wziąć z sobą latarki, już nawet nie tyle by coś zobaczyć, ale też dla własnego bezpieczeństwa! Zwiedzanie tunelu w kompletnej ciemności jest bardzo niebezpieczne, w posadzce co jakiś czas są otwory, tu gdzie znajdowały się tory kolejowe (dziś nie istnieją) trafiliśmy kilka razu na otwór w posadzce co grozi złamaniem nogi! Idąc rampami, czyli chodnikiem położonym po obu stronach torów jakieś 50 cm nad nimi, też można się narazić na uszkodzenie ciała, co jakiś czas trafiamy na otwory w rampie wypełnione śmieciami i wodą. To większe niebezpieczeństwo i narażenie na znacznie poważniejszy uraz niż złamanie kończyny!  Dlatego nie wchodźcie tam po ciemku!

Wchodzimy, więc w tą czarną czeluść z latarkami w rękach, uważnie święcąc po posadzce i ścianach. Przy wyjściu jeszcze widoczne są resztki szyn kolejowych, potem zanikają rozkradzione. Na ścianach widoczne są otwory po mocowaniach kabli elektrycznych. Strop robi odpychające wrażenie, cały pokryty jest plamami wilgoci, oraz rdzy, gdyż pod samym szczytem znajduje się metalowa „rynna” pewnie dla odprowadzania dymu gdyby tu wjechała lokomotywa. Zapach i chłód tunelu może zniechęcić niejedną osobę, osobą wrażliwym na ciemność itd, radzimy żeby nie wchodziły głębiej. Nie wiadomo czemu ale schron ten w Jeleniu skręca pod niewielkim kątem. Wiec efektem tego jest, że po kilkunastu metrach traci się jasny prostokąt światła wejścia do bunkra. Trzeba się liczyć z tym ,że otoczy w pewnym momencie nas, całkowita ciemność. Miejsce to naprawdę jest przerażające, nie polecamy samotnych wycieczek a jak już to tylko dla odważnych!

Idąc tunelem co jakiś czas spotykamy wnęki w ścianach, czemu służyły?  Nie wiemy, jako miejsce składowania? A może po to by po prostu jakoś mijać się na tej wąskiej rampie. Co ileś metrów po obu stronach znajdują się wejścia do głębiej wybudowanego tunelu, wchodząc tam okazuje się, że oba te tunele ( i lewy i prawy) ciągną się przez całą długość schronu. Niektórymi można wyjść na zewnątrz bunkra gdyby ktoś chciał z niego wyjść nie wracając  z powrotem. Na rampie, można też znaleźć dziwne niewiadomego pochodzenia otwory ze stalowymi listwami w ścianie. Ciężko będzie opisać to wszystko dlatego polecamy nasze zdjęcia. Wchodząc w różne wejścia trzeba sie liczyć z tym, że czasem są wypełnione wodą i do tego różnymi śmieciami. Ktoś, kto posiada buty gumowe może pochodzić po tych tunelach, jednak ostrzegamy! Łatwo się przewrócić przez pływające śmieci, wszędzie pełno butelek i szkła.

Na końcu budowli wychodzimy z tunelu, warto zwrócić uwagę na znajdujące się tu betonowe obiekty w ziemi. Interpretacje, co to mogło być pozostawiamy wam. Wracając już na zewnątrz budowli trzeba uważać pod nogi, można wpaść tu w betonowe kwadratowe doły w ziemi (studzienki?)

Kierujemy się w stronę budynków pomocniczych. Oficjalnie uważa się, że jest to Hydrofornia, Elektrownia i Kotłownia. Jednak wiele faktów zaprzecza temu, do dziś krążą legendy o podziemiach Jelenia i Konewki. Można do nich wejść, ale o tym potem. Budynki pomocnicze, choć straszą pustymi otworami okiennymi są pięknie „okryte” drzewami. Las tu jest liściasty i kolory jesienne dodawają im uroku. Jednak im bliżej się nich podchodzi wzbudzają w sercu grozę. Trudno opisać tu co człowiek odczuwa, respekt może nawet swoiste przerażenie! Niestety kolorowe napisy psują widok. Grubość ścian budynków ich masywna budowa dają wyobrażenie jak bardzo chciano zabezpieczyć owe budowle przed wybuchem bomb czy ostrzały bezpośredniego. W otworach okiennych zostały resztki stalowych grubych zardzewiałych dziś „krat”. Choć krata to złe określenie, to raczej stalowe potężne konstrukcje (widoczne na zdjęciu) dziś wycięte i rozkradzione. Wchodząc do środka, oglądając wnętrza ciężko określić ich przeznaczenie. Dosłownie wszędzie jakieś wnęki, wystające betony, otwory w ścianach. Interpretacje zostawiamy wam. Wejścia do budynków były zamykane potężnymi stalowymi drzwiami ,dziś zostały tylko masywne zawiasy, których złomiarze nie mogli odciąć od ram. Nie jesteśmy fachowcami w dziedzinie budowlanej czy technicznej, nie potrafimy o ile ktoś potrafi określić po co służyły i do czego pomieszczenia ich wnętrza itp. Opuszczamy kompleks Jeleń i wyruszamy do Konewki.

Wejście

Wejście

Napis koło wejścia

Napis koło wejścia

Otchłań

Otchłań

boczne wejścia

boczne wejścia

Wnęki

Wnęki

Strop

Strop

Graffiti

Graffiti

schron

schron

dziwne uchwyty

dziwne uchwyty

zalane tunele

zalane tunele

to zdaje się nie oryginał

to zdaje się nie oryginał

tajemnicze ślady

tajemnicze ślady

ogrom zieleni na ścianie

ogrom zieleni na ścianie

studnie

studnie

Siłownia

Siłownia

Kotłownia

Kotłownia

"Kraty"

„Kraty”

Siłownia

Siłownia

Siłownia

Siłownia

Siłownia

Siłownia

jakieś uchwyty

jakieś uchwyty

Kotłownia

Kotłownia

 

 

 

 

Kotłownia

Kotłownia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Kompleks Konewka

Uważa się, oba kompleksy za bliźniacze, ale są pewne różnice. Zasadnicza jest taka, że w Jeleniu pociąg miał wjeżdżać po płaskim terenie wprost w czeluść schronu. Jeleń jest pobudowany pod lekkim kątem, Konewka jest budynkiem prostym, choć dłuższym, tu już 385 metrów. W Konewce tor kolejowy nie znajduje sie równo w gruntem, ale nieco niżej, co będzie widoczne na zdjęciach. Kompleks Konewka jest zagospodarowany i znajduje się w nim muzeum. Jest tu ładny parking, są tabliczki z napisem MINEN, armata czy nawet jakiś pojazd wojskowy. Żeby zwiedzić ten budynek trzeba zakupić bilet w kasie. Można latem posiedzieć na ławeczce odpocząć przed zwiedzaniem. W środku schronu znajdują sie całe masy eksponatów, od broni po amunicje i całe masy sprzętu wojskowego. Trudno nam to wszystko opisać, dlatego zapraszamy do obejrzenia naszych zdjęć. Każdy pasjonat znajdzie tu wiele ciekawych rzeczy. Tu cały tunel jest oświetlony, nie ma tego odczucia przerażenia, co w Jeleniu. Największą zaletą jest to, że nie ma tu głupich napisów na ścianach. Więc widzimy tunel prawie w oryginale. W boczne wejścia ramp można wejść praktycznie w zwykłych butach. Te tunele też są oświetlone i robią wrażenie długością. Na ścianach są tablice opisujące oba kompleksy, z rysunkami technicznymi, dlatego nie będziemy je tu opisywać. Największe wrażenie robią oryginalne notatki, zapiski zostawione przez obsługę kompleksu. Wyglądają po 70 latach jak nowe. Gdzieś w połowie budynku odsłonięto tory kolejowe. I tu widać, że są one głębiej położone niż w Jeleniu. Dodatkową atrakcją tego miejsca jest to, że kto nie ma klaustrofobii może wejść w podziemny oświetlony tunel. Przez pierwsze kilkanaście metrów trzeba iść mocno  skulonym, strop tunelu jest nisko, potem już można iść wyprostowanym. Mówi się, że to tunel techniczny i biegnie od schronu kolejowego do budynków pomocniczych. Kto się nie boi iść, polecamy! Budynki pomocnicze są takie same jak w Jeleniu, więc nie będziemy ich opisywać, mają tylko tą zaletę, że nie udekorowano ich graffiti! Tajemnic związanych z tymi kompleksami jest dużo. Nawet przeznaczenie budynków jest do końca niejasne. Od lat, co jakiś czas ktoś bada te miejsca próbując je rozwiązać. Uważa się, że widoczne budynki to tylko pierwszy widoczny poziom a całe tajemnice są ukryte głębiej pod ziemią. Oglądając te schrony człowiek sam siebie przekonuje, że to zbyt małe i zbyt proste by pobudowano schron na dwa pociągi z elektrownią, hydrofornią i kotłownią tylko dla nich. Wiadomo woda lokomotywie potrzebna, ale żeby aż budować do niej hydrofornie? Prąd też potrzebny, ale czemu nie agregaty tylko od razu budować całą siłownie? A może siłownia napędzała całą masę wentylatorów powietrza z podziemi? Po co aż tyle energii było potrzebne? Kotłownia, po co grzać miejsce gdzie miał stać pociąg? Po co ogrzewać dwa tunele na obu rampach skoro to tylko korytarze? Nie ma tam żadnych innych pomieszczeń a może czegoś jeszcze nie wiemy? Zastanawiające prawda?

Bunkier wartowniczy

Bunkier wartowniczy

Armata

Armata

Wejście

Wejście

Tunel

Tunel

Eksponaty

Eksponaty

Eksponaty

Eksponaty

Eksponaty

Eksponaty

Widok tunelu

Widok tunelu

Eksponaty

Eksponaty

Tunel pod rampami

Tunel pod rampami

Widok tunelu

Widok tunelu

Opis obiektu

Opis obiektu

Wnęki

Wnęki

Napisy

Napisy

Napisy

Napisy

Napisy

Napisy

Napisy

Napisy

Tunel pod rampą

Tunel pod rampą

długość tunelu

długość tunelu

tak głęboko były tory

tak głęboko były tory

oryginalne oznaczenia

oryginalne oznaczenia

po lewej wejście do podziemi

wejście do podziemi

wejście do podziemi

wejście do podziemi

tunel techniczny

tunel techniczny

tunel techniczny

tunel techniczny

Przekrój

Przekrój

Plan obiektów

Plan obiektów

wewnątrz tunelu

wewnątrz tunelu

Anlage Mitte

Anlage Mitte

Armata w schronie

Armata w schronie

 

 

 

 

Share Button

Dodaj komentarz